Energiebedrijf Greenchoice op de vingers getikt door de rechter

Energiebedrijf Greenchoice op de vingers getikt door de rechterDat prijs niet alles zegt over kwaliteit weten we natuurlijk al lang. Het bekende Nederlandse spreekwoord zegt tenslotte niet voor niet dat “goedkoop” vaak “duurkoop” is. Dat deze stelling klopt bewees onlangs de energiemaatschappij Greenchoice. Dat deed deze maatschappij overigens wel op een manier die ze zelf waarschijnlijk graag anders hadden gezien. De rechter constateerde dat de directie jarenlang wanbeleid had gevoerd en bestrafteGreenchoice met forse boetes en een verplichte grote schoonmaak in de directie. Zeer pijnlijk voor het bedrijf dat op het gebied van vastrecht nog als goedkoopste uit de test van de consumentenbond was gekomen.

Wanbeleid van bestuurders leidt tot boetes

De namen Michiel Rexwinkel en John Appeldoorn zullen niet meer met veel vreugde worden genoemd bij energiebedrijf Greenchoice. De rechter was in zijn uitspraak niet mals voor deze leden van de directie. Zij waren volgens de uitspraak verantwoordelijk voor het wanbeleid dat gedurende jaren werd gevoerd. Vanwege dat wanbeleid legde de Nederlandse Mededingingsautoriteit het bedrijf overigens al in 2011 een boete van 7,2 miljoen euro op.

Klanten zijn de dupe van het wanbeleid

Zoals zo vaak gebeurt wanneer bestuursleden van een grote onderneming er een potje van maken waren ook in dit geval de klanten de dupe. Een van de misstanden die werd geconstateerd had te maken met de wel zeer creatieve manier waarop Greenchoice met de eindafrekeningen omging van klanten die wilden overstappen naar een andere energieleverancier. Die eindafrekening werd door Greenchoice alleen opgestuurd als hier door de klant zelf expliciet om gevraagd werd. Deze werkwijze gaat lijnrecht in tegen de regels die hier voor gelden. Dat was overigens niet de enige manier waarop Greenchoice liet blijken dat ze weinig respect had voor haar klanten. Een voorbeeld dat misschien nog wel veel beschamender is kwam aan het licht toen de dossiers van overstappende klanten nog eens goed bekeken werden. Het bleek de policy van Greenchoice te zijn om klanten die nog geld tegoed hadden van het bedrijf expres zo weinig mogelijk informatie te verstrekken. Op deze manier kon Greenchoice het geld dat eigenlijk teruggestort had moeten worden langer op de eigen rekening laten staan.

In het bestuur rollen koppen

Nadat de beerput bij Greenchoice tijdens de rechtszaak helemaal was opengegaan kon de rechter niets anders doen dan stevig ingrijpen. De huidige bestuurder werd er op bevel van de rechter uitgeknikkerd en er werd een nieuwe bestuurder benoemd. Daarnaast werden er ook nog drie commissarissen aangesteld die toezicht moeten gaan houden. In het verleden dacht Greenchoice het wel zonder toezichthouders te kunnen doen